7.10.15

האגדה מספרת שכאשר הנשמה יורדת אל תוך גשמיותה, היא שוכחת את עצמה. הגוף מכסה את ממשותה והיא נסתרת מעצמה ומעיני האחר. עם זאת, "ההשגחה" שמה בחיי כל אדם "עיניים שרואות". עיניים הרואות לפנימיותה גם בהתכסותה המלאה. וכך, בכל פעם כשמישהו רואה במהלך חיינו ולו לכמה רגעים משהו מן הניצוץ הנשמתי, שכבה דקה נושרת והאור הפנימי בוקע ונגלה. ובכל פעם שהנשמה נגלית מעט יותר, היא גם נראית יותר לאחר ובהתאמה גם לעצמה.

המבט הוא תנועה הכרתית רבת עוצמה. יש בכוחו להנביט חיים ויש בכוחו להמית נפש. ממש כך. לכך גם התכוון הפילוסוף הצרפתי עמנואל לוינס באמרתו המפורסמת כי "האתיקה היא אופטיקה". לאמור, הדרך שבה אנו מביטים על האחר היא במובנים רבים זו המכוננת את המוסריות שלנו. ועל כן, ככל שהמבט שלנו הוא מבט הרואה לעומק הנפש האחרת, כך האנושיות שלנו מזדככת ומתעצמת. וככל שהמבט הוא רדוד, מקטלג, שיפוטי, רב הסיכוי שנחמיץ את צו האחריות הקורא לעברנו להיות "לעיניים שרואות" – לעיניים המדליקות את קיומו של האחר באור הנוכחות הסגולי שלו.

גם הגוף שלנו מבקש את המבט הרואה. מבט הרואה מעבר לקטגוריות של שמן \רזה\ צעיר\ מבוגר\ חטוב\ מקומט וכו'. מבט הרואה את ייחודיות הגוף בחד פעמיות שבו ואת האופן שבו הוא, בצורתו הגשמית, נושא במדויק את הנוכחות הייחודית לכל נפש.אחד התרגולים התודעתיים שתרגלתי בנערותי מתוך אינטואיציה גולמית וכיום אני גם מוצאת לנכון ללמדו חלק ממטופליי הוא תרגול שאותו אני מכנה "המבט האחר". התרגול הזה מתרחש למול מראה, סיטואציה שבה המבט הוא כביכול חיצוני, אך ככל שאנו מתרכזים כבמתוך מדיטציה בגוף הנגלה במראה, ומשתהים במבטנו בעיניים המביטות לעברנו, בעיניים שלנו, כך החיצוני הופך פנימי: ברגע מסוים אחד, מתוך תרגול נמשך, הגוף משתבר ממתאריו הנוקשים עד הופך לנוכחות רוטטת, חיה, מוארת. זוהי חוויה עצומה ומרגשת עד מאוד. חוויה המשרישה בקיומנו מבט חדש. מבט הנמתח מעבר למושגים וקטגוריות.ככל שאדם מתרגל את המבט הזה הוא לומד לראות בעיניו את הפנימי בחיצוני, מבלי להתנתק ממנו, והופך להיות בלשון האגדה שלנו "לעיניים שרואות". לעיניים הנוגעות בשכבת קיומו היסודית, והמעירות את היסוד הרוחני שבנפש הנפגשת.

בשבוע האחרון כאשר "ראיתי" בחדשות אודות אירועי האונס, הרצח וההתלהמות הדו-צדדית, נזכרתי בכאב ובכיסופים ב"מבט האחר" ובאגדה היפה כה על העיניים שרואות. והנה מצאתי לנכון לעורר את זה הזיכרון גם בכם.

ומה נראה אצלי בשנה החדשה:

קורס מבוא בסוד שיח- מרחב הטיפול הבובריאני.

15 מפגשים שבועיים. תאריך פתיחה - 3.11.15

הקורס הזה הוא הדרך המקיפה והעמוקה ביותר להתוודע לנתיב של "דעת-לב". בקורס לומדים את שפת הזיקה של בובר מתוך גישה פנומנולוגית והיכרות עם המושגים המיוחדים המוצגים בטקסטים הפילוסופיים שלו. כל אחד מהמשתתפים עובר מהלך פנימי ועמוק לאור הגישה המיוחדת הזו ומתוך ליווי והדרכה אישית שלי. הקורס נפתח פעם אחת בשנה והוא מוגבל ל-15 תלמידים לכל היותר.

ערב היכרות נוסף ואחרון למתעניינים בקורס יתקיים במוצ"ש, 17.10, בשעה 20:00, במרחב גלייה שבבני עטרות (ליד יהוד). יש להירשם מראש במייל.

פרטים נוספים על הקורס כאן

ללכת בדעת- לב- המשך העמקה ותרגול לבוגרי קורסי המבוא. לשמחתי התגבשה קבוצה נפלאה ועמוקה המורכבת מבוגרי הקורסים הקודמים, המבקשת להמשיך ללכת בנתיב של דעת-לב כדרך חיים רוחנית ונמשכת הכוללת הרחבת התרגול התודעתי, מימוש סוד השיח בין שניים בחיי הקבוצה ובחיים האישיים, עבודה פנימית לאור מודל הנפש הבובריאני, ועבודה ייחודית עם מרחבים שונים בניהם מרחבי הטבע ואתרים מקודשים.

מסע לקצ'קר - צפון מזרח תורכיה.

יוני 2016 - בהדרכה משותפת עם יותם יעקבסון.

ביוני האחרון יצאנו למסע ראשון ומשותף בחבל הארץ היפה הזה. יש משהו ביופי עז, שמוציא את האדם מתוך עצמו וכמו אומר לו: הי'-האלוהי, היסוד הטרנסנדנטי, הוא פה. פקח עיניים ולב והיפתח אליו, צא לקראתו. מסע רוחני מתחיל כאמור בדיוק בצו הזה של "צא". צא מעצמך, מגבולות הכרתך.והטבע הוא מורה גדול לעניין הזה. לאחר שראינו ,יותם ואני, כי טוב הדבר. טוב בין שנינו וטוב ויפה, כל כך יפה הוא המסע, החלטנו להמשיך עם שיתוף הפעולה הזה ולהוציא עוד מסע בשנה הבאה. פרטים נוספים על מועדי המסע והמחיר, יישלחו בהמשך.

ריפוי מתוך פגישה- מפגשים אישיים וזוגיים בקליניקה.

מרחב הטיפול בין השניים הוא המרחב הטבעי עבורי ביותר והוא מגלם הלכה למעשה את "דעת-לב". אל הטיפול מגיעים אנשים שונים ועל רקע נפשי מגוון. ולמעשה עיקר עבודתי היום הוא במרחב הריפוי הזה. הקליניקה שלי ממוקמת בצורן שבשרון.

בברכת גשמי ברכה.

שלכם,

אילניה.